Prepoznavanje i razotkrivanje dezinformacija – nove tehnologije, iskustvo i znanje kao alati
Izvor financiranja: U okviru Programa potpora male vrijednosti (de minimis) za mjeru NPOO C1.1.1. R6-I2 USPOSTAVA PROVJERE MEDIJSKIH ČINJENICA
Fond: Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026.
Trajanje projekta: 24 mjeseca
Nositelj projekta: Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ŽŠEM)
Ukupna vrijednost projekta: 196.949,15 EUR
Tip projekta: stručni
Opis projekta:
Projekt je financiran u okviru Programa potpora male vrijednosti (de minimis) za mjeru NPOO C1.1.1. R6-I2 USPOSTAVA PROVJERE MEDIJSKIH ČINJENICA.
U okviru Javnog poziva „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ (referentni broj: NPOO C1.1.1. R6-I2) Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa i partnerima dodijeljena su bespovratna sredstva za provedbu projekta „Prepoznavanje i razotkrivanje dezinformacija – nove tehnologije, iskustvo i znanje kao alati“.
Bespovratna sredstva su dodjeljena za provedbu aktivnosti za uspostavu sustava provjere točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama, uspostavljanje novog neovisnog provjeravatelja i uspostavljanje i jačanje sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama i otpornosti medija na dezinformacije, te poticanjem kvalitetnog i vjerodostojnog novinarstva, kao i poticanjem stvaranja medijskih sadržaja vezanih uz borbu protiv dezinformacija. Aktivnosti obuhvaćene provedbom ovog projekta doprinijet će jačanju otpornosti društva na dezinformacije smanjenjem količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanjem informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža i jačanjem medijske pismenosti.
Projekt predviđa provjeru informacija vezanih uz aktualne teme od općeg javnog interesa i to iz područja gospodarstva, marketinga i menadžmenta.
Gospodarstvo je široko područje pa bi težište provjere informacija bila društvena odgovornost kompanija pod kojom podrazumijevamo tri područja, tj. poslovnu etiku (koja se tiče postojanja i primjene etičkih kodeksa), korporacijsku društvenu odgovornost (koja se tiče pravednih i uravnoteženih odnosa prema svim interesnim dionicima (engl. stakeholders) kompanije (unutarnjim poput zaposlenika i izvanjskim poput kupaca, konkurenata itd.). U marketingu se često radi o lažnom i obmanjujućem oglašavanju, cjenovnoj politici, sniženjima, podacima o trajnosti, deklariranim podacima o proizvodima i uslugama i sl. Zatim u menadžmentu se često pojavljuju dezinformacije vezane uz nestručno upravljanje, korupciju, nepotizam, netržišne prakse, siva ekonomija.
Upravo navedene teme su od značaja za svakog pojedinca i/ili organizaciju budući da prisutnost dezinformacija može znatnije utjecati na njihove odluke, način života i poslovanja ili pak političkog istupanja i odlučivanja. Navedene teme su u skladu s poslovnim aktivnostima prijavitelja i partnera što osigurava potrebno razumijevanje teme kako bi se pravovremeno i promptno reagiralo s ciljem sprečavanja širenja dezinformacija.
O projektu:
Trajanje projekta – 24 mjeseca
Iznos odobrenih sredstava: 196.949,15 EUR
Nositelj projekta: Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ŽŠEM)
Partneri na projektu:
1.Tehničko veleučilište u Zagrebu
2.Pametna kuća d.o.o. – portal Srednja.hr
3.Udruga Multimedijalist – internet radio 808
Opis projekta/rezultati:
-Osnivanje „Fact-checking centra“, novog neovisnog provjeravatelja točnosti informacija na ZŠEM-u,
-Uspostavljanje i jačanje sustava provjere informacija,
-Uvođenje fact-checkinga kao dijela kolegija u sklopu nekoliko kolegija na ZŠEM-u,
-Edukacije članova projektnog tima
-Edukacija 200 studenata i 20 nastavnika dvaju veleučilišta (ZŠEM i TVZ) te 10 novinara
-Izrada brošure u svrhu borbe protiv dezinformacija i osvještavanju javnosti o problemu dezinformacija
-Izrada procedura i metodologija provjere informacija te politika objave ispravaka
-Radio emisije na temu dezinformacaija i borbe protiv dezinformacija
-Organizacija tribina/okruglih stolova o problemu dezinformacija i borbi protiv dezinformacija u javnom prostoru
-Predavanje na temu “Kada dezinformacija postaje istina?# – TVZ
-Promidžba i vidljivost projekta
NAKNADNI POSTUPCI: ISPRAVCI, NADOPUNE I OPOVRGAVANJA
METODOLOGIJA ISTRAŽIVANJA, PROCES OCJENJIVANJA, OBJAVLJIVANJE I NAKNADNI POSTUPCI
KAKO SE FINANCIRAMO – TVZ
Tehničko veleučilište u Zagrebu se financira iz sredstava Državnog proračuna te iz sredstava koja su ostvarena na tržištu od obavljanja vlastite djelatnosti, a kojima se raspolaže namjenski, u skladu s Zakonom o državnom proračunu te odlukama Upravnog vijeća, a u svrhu osiguranja uvjeta za nesmetano obavljanje djelatnosti te poboljšavanja istih s ciljem unapređenja osnovne djelatnosti.
“Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.”