Prepoznavanje i razotkrivanje dezinformacija – nove tehnologije, iskustvo i znanje kao alati
Izvor financiranja: U okviru Programa potpora male vrijednosti (de minimis) za mjeru NPOO C1.1.1. R6-I2 USPOSTAVA PROVJERE MEDIJSKIH ČINJENICA
Fond: Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026.
Trajanje projekta: 24 mjeseca
Nositelj projekta: Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ŽŠEM)
Ukupna vrijednost projekta: 196.949,15 EUR
Tip projekta: stručni
Opis projekta:
Projekt je financiran u okviru Programa potpora male vrijednosti (de minimis) za mjeru NPOO C1.1.1. R6-I2 USPOSTAVA PROVJERE MEDIJSKIH ČINJENICA.
U okviru Javnog poziva „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ (referentni broj: NPOO C1.1.1. R6-I2) Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa i partnerima dodijeljena su bespovratna sredstva za provedbu projekta „Prepoznavanje i razotkrivanje dezinformacija – nove tehnologije, iskustvo i znanje kao alati“.
Bespovratna sredstva su dodjeljena za provedbu aktivnosti za uspostavu sustava provjere točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama, uspostavljanje novog neovisnog provjeravatelja i uspostavljanje i jačanje sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama i otpornosti medija na dezinformacije, te poticanjem kvalitetnog i vjerodostojnog novinarstva, kao i poticanjem stvaranja medijskih sadržaja vezanih uz borbu protiv dezinformacija. Aktivnosti obuhvaćene provedbom ovog projekta doprinijet će jačanju otpornosti društva na dezinformacije smanjenjem količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanjem informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža i jačanjem medijske pismenosti.
Projekt predviđa provjeru informacija vezanih uz aktualne teme od općeg javnog interesa i to iz područja gospodarstva, marketinga i menadžmenta.
Gospodarstvo je široko područje pa bi težište provjere informacija bila društvena odgovornost kompanija pod kojom podrazumijevamo tri područja, tj. poslovnu etiku (koja se tiče postojanja i primjene etičkih kodeksa), korporacijsku društvenu odgovornost (koja se tiče pravednih i uravnoteženih odnosa prema svim interesnim dionicima (engl. stakeholders) kompanije (unutarnjim poput zaposlenika i izvanjskim poput kupaca, konkurenata itd.). U marketingu se često radi o lažnom i obmanjujućem oglašavanju, cjenovnoj politici, sniženjima, podacima o trajnosti, deklariranim podacima o proizvodima i uslugama i sl. Zatim u menadžmentu se često pojavljuju dezinformacije vezane uz nestručno upravljanje, korupciju, nepotizam, netržišne prakse, siva ekonomija.
Upravo navedene teme su od značaja za svakog pojedinca i/ili organizaciju budući da prisutnost dezinformacija može znatnije utjecati na njihove odluke, način života i poslovanja ili pak političkog istupanja i odlučivanja. Navedene teme su u skladu s poslovnim aktivnostima prijavitelja i partnera što osigurava potrebno razumijevanje teme kako bi se pravovremeno i promptno reagiralo s ciljem sprečavanja širenja dezinformacija.
O projektu:
Trajanje projekta – 24 mjeseca
Iznos odobrenih sredstava: 196.949,15 EUR
Nositelj projekta: Zagrebačka škola ekonomije i managementa (ŽŠEM)
Partneri na projektu:
1.Tehničko veleučilište u Zagrebu
2.Pametna kuća d.o.o. – portal Srednja.hr
3.Udruga Multimedijalist – internet radio 808
Opis projekta/rezultati:
-Osnivanje „Fact-checking centra“, novog neovisnog provjeravatelja točnosti informacija na ZŠEM-u,
-Uspostavljanje i jačanje sustava provjere informacija,
-Uvođenje fact-checkinga kao dijela kolegija u sklopu nekoliko kolegija na ZŠEM-u,
-Edukacije članova projektnog tima
-Edukacija 200 studenata i 20 nastavnika dvaju veleučilišta (ZŠEM i TVZ) te 10 novinara
-Izrada brošure u svrhu borbe protiv dezinformacija i osvještavanju javnosti o problemu dezinformacija
-Izrada procedura i metodologija provjere informacija te politika objave ispravaka
-Radio emisije na temu dezinformacaija i borbe protiv dezinformacija
-Organizacija tribina/okruglih stolova o problemu dezinformacija i borbi protiv dezinformacija u javnom prostoru
-Predavanje na temu “Kada dezinformacija postaje istina?# – TVZ
-Promidžba i vidljivost projekta
NAKNADNI POSTUPCI: ISPRAVCI, NADOPUNE I OPOVRGAVANJA
METODOLOGIJA ISTRAŽIVANJA, PROCES OCJENJIVANJA, OBJAVLJIVANJE I NAKNADNI POSTUPCI
KAKO SE FINANCIRAMO – TVZ
Tehničko veleučilište u Zagrebu se financira iz sredstava Državnog proračuna te iz sredstava koja su ostvarena na tržištu od obavljanja vlastite djelatnosti, a kojima se raspolaže namjenski, u skladu s Zakonom o državnom proračunu te odlukama Upravnog vijeća, a u svrhu osiguranja uvjeta za nesmetano obavljanje djelatnosti te poboljšavanja istih s ciljem unapređenja osnovne djelatnosti.
Održano predavanje na temu Provjera točnosti medijskih informacija
Dana 10. prosinca 2024. doc.dr.sc. Lidija Tepeš Golubić održala je predavanje za studente na temu Provjera točnosti medijskih informacija.
Održana radionica za korištenje FC alata (Media net alata za praćenje online sadržaja)
Dana 16.prosinca 2024. uspješno je održana radionica i prezentacija korištenja alata Metricom za pretragu i analizu online medijskog sadržaja. Na radionici koja se održala u sklopu projekta Prepoznavanje i razotkrivanje dezinformacija – nove tehnologije, iskustvo i znanje kao alati, aktivno su uz doc.dr.sc. Lidiju Tepeš Golubić sudjelovali i studenti Tehničkog veleučilišta u Zagrebu. Radionica je studente Tehničkog veleučilišta u Zagrebu potaknula na prijavu nekoliko završnih radova koji će se baviti provjerom točnosti medijskih činjenica pomoću alata za provjeru istih.
“Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.”