Usporavaju li trgovci namjerno kupce u supermarketima tako što oštećuju kotačiće na kolicima?

Prof. dr. sc. Kristijan Krkač

Kolica za kupovinu u supermarketima su poznat predmet koji ne treba posebno opisivati. Iako su prva kolica u dućanima uvedena još 1930-ih u SAD-u, patentirana su tek 1949. godine. (1) Do danas su kolica postala prepoznatljiv ne samo predmet nego i simbol kupovine u dućanima i supermarketima. No, pojavilo se pitanje – Zašto su kolica u supermarketima često pokvarena na način da im se jedan ili više kotačića neispravno rotira ili je blokiran? Jedan od ponuđenih odgovora glasi – To je namjerna prijevara trgovaca kako bi se kupci dulje zadržali u prodavaonici i kupovali više. Je li tome zaista tako?
Sabotaža kolica od strane trgovaca?
Kaldinov, I. (2025) u članku „Kako supermarketi namjerno usporavaju kupce: Tajna neispravnih kotača na kolicima“ (Fenix Magazin) piše između ostalog i sljedeće:
„Gotovo svatko se tijekom kupovine barem jednom živcirao zbog kolica koja se mogu gurati samo s naporom – ili zato što im se kotači blokiraju, ili zato što ne idu u smjeru kojim ih gurate.“ (…) „Ovo se krije iza „pokvarenih“ kotača. Pomoću naizgled pokvarenih kolica trgovci žele postići da se kupci sporije kreću kroz trgovinu i češće zastaju. Te kratke pauze dovode do toga da kupci pažljivije pogledaju robu na policama – i možda se odluče za kupnju, umjesto da samo brzo prođu kroz trgovinu.“ (…) „Osim toga, neki trgovci u kotače kolica za kupovinu ugrađuju zaštitu od krađe, blokadu kretanja ili blokadu upravljanja. Funkcionira ovako: na ulazima i izlazima iz trgovina često se nalaze posebni tepisi preko kojih kupci moraju proći. Mnogi misle da su ti tepisi tu kako bi pokupili prljavštinu s cipela i tako očuvali čistoću trgovine – i to jest djelomično točno. Ali neki od tih tepiha dodatno imaju ugrađene metalne pruge. Kada kolica pređu preko njih, aktivira se blokada kotača. To znači da se kolica više ne mogu izvesti iz trgovine ili s parkirališta. U potonjem slučaju, kolica se još mogu pogurati do automobila kako bi se roba stavila u prtljažnik, ali s parkirališta više ne mogu van. Naime, na granici parkirališta u tlo su ugrađene magnetske trake. Kada kolica pređu preko tih traka, kotači se potpuno blokiraju. Kolica se tada mogu gurati samo velikom silom. Kod nekih modela kotači se čak nakose tako da se kolica mogu gurati samo u krug.“ (2)
Ključan dio navoda je sljedeći: „Pomoću naizgled pokvarenih kolica trgovci žele postići da se kupci sporije kreću kroz trgovinu i češće zastaju.“ (vidi 1). Pitanje je radi li to trgovci namjerno ili se kolica kvare iz drugih razloga? Mišljenje kako se radi o sabotaži kotača kolica od strane trgovaca podržava Wiak, K. (2025) u tekstu: „Iza kolica: otkrivene psihološke smicalice supermarketa“ u kojem između ostalog piše sljedeće:
„ Već prije ulaska u trgovinu susrećete se s prvim taktikama. Dočekuju vas redovi kolica – često veća nego što je potrebno, ali nedostatak manjih alternativa tjera vas da ih koristite. Štoviše, neka kolica imaju problema s kotačima – klimaju se, blokiraju se ili se ne kreću glatko. Ovo nije slučajno. Sporijim kretanjem između polica trgovina dobiva od samog početka.“ (…) „Sporiji hod kroz trgovinu osigurava da vam više proizvoda zapne za oko. Na kraju svakog prolaza nalaze se atraktivne promotivne ponude, a posebno su primamljivi popusti. Posljedično, kolica se brzo popune artiklima koji izvorno nisu bili na popisu za kupovinu jednostavno zato što se čine kao dobra ponuda. Nadalje, velika kolica izgledaju gotovo prazno, što nas potiče da dodamo još proizvoda.“ (3)
Wiak navodi i druge poznate psihološke trikove kojima se koriste trgovci, npr. supermarketi često nemaju nikakvih prozora, nemaju satova na zidovima kako bi nagnali kupce da kupuju što duže i kupe što više. Također često je u prostoru lagana opuštajuća glazba, nerijetko se ispuštaju i mirisi koji potiču na kupnju i sl. No, svi su ti trikovi trgovaca dobro poznati i istraženi.

Ilustracija 1.: Kolica za kupovinu s dva koša, izvorni dizajn Orle Watsona, 1949. godina
(Izvor: Wikipedia, slobodna uporaba)
Redoviti kvarovi kolica uzrokovani (nepravilnim) korištenjem?
Nasuprot urbanom mitu postoje i druga prihvatljivija pojašnjenja kvarova kotača na kolicima u supermarketima. Rothenberg, E. (2024) u članku „Zašto su kolica za kupovinu uvijek potrgana?“ piše između ostalog sljedeće:
„Stari urbani mit tvrdi da trgovci na malo kolica namjerno čine nezgrapnim kako bi usporili vaše kretanje niz prolaz, u nadi da će vam skrenuti pozornost na više robe. Ali nacionalna frustracija nije djelo majstora poslovne psihologije.“ (…) „Notorno ratoborni kotači zapravo nastaju opetovanim udarcima kojima su kolica za kupnju često izložena, objasnio je Alex Poulos. Poulos je direktor prodaje za R.W. Rogers, koji opskrbljuje tisuće kolica za kupnju.“ (…) „Vjerojatnije je da će kolica u trgovinama mješovitom robom imati kolica s klimavim kotačima nego kod drugih vrsta trgovaca, poput trgovina odjećom ili drogerija, gdje kolica ne napuštaju toliko često trgovinu; roba se obično nosi u vrećici ili dvije. To je zato što su mnogo češće izloženi vremenskim nepogodama, a šteta od okoliša utječe na kotače. Primarni krivac, međutim, često nije sam kotač, već način na koji je pričvršćen za kolica. Tijekom vremena, vukući kolica kroz neravna parkirališta, hrvajući ih preko praga ulaza i izlaza iz trgovine i tjerajući ih gore-dolje niz rubnik, iskrivljuje se kotačić, metalni komad koji pričvršćuje mehanizam kotača za tijelo kolica, rekao je Poulos za CNN.“ (4)
Mnogi izvori od kojih neki nisu napisani od strane proizvođača kolica (5) sugeriraju redovite i razumljive kvarove kolica, napose kotačića. Primjerice sljedeći tekst.
„Prilikom korištenja trgovina mješovitom robom i velikih supermarketa često ćete se susresti s problemima kao što su poteškoće s guranjem kolica za kupnju, podrhtavanje okvira, poteškoće s upravljanjem itd., a sve su uzrokovane problemima s kotačićima. Moguće je da su varovi između kotača i tijela labavi, ležaju kotača nedostaje podmazivanje ili je čak plastični kotač slomljen. Ova situacija uvelike utječe na iskustvo kupaca u kupnji. Ovaj problem možete pokušati riješiti zatezanjem, čišćenjem i podmazivanjem kotača, ponovnim zavarivanjem odvojene pozicije itd.“ (6).
Zaključak
Tekstovi koji, s jedne strane, ponavljaju urbani mit ne navode dvije presudne stvari za svoj argument o tome da trgovci namjerno kvare kotačiće kolica. Prva stvar je koliko je zaista kolica pokvareno u odnosu na sva raspoloživa u nekom trenutku? Te tvrdnje nema i ocjena „često“ nema dokaza. Druga stvar je kvare li zaista trgovci kolica, tj. postoji li bilo kakav fizički dokaz toga? Niti tog odgovora nema. Ovdje se svodi na urbani mit i vjerojatno subjektivan doživljaj kupaca koji mogu u par kupovima svaki put naići na pokvarena kolica. Tekstovi koji, s druge strane, govore o nepravilnoj uporabi kolica od strane kupaca, zatim o mogućim kvarovima kolica i sl. podosta su uvjerljivi. Nije nemoguće kako proizvođači proizvode kolica koja se lako kvare kako bi ih što više prodali trgovcima, no za to nema dokaza. Situacija je takva da pod dostupnim dokazima prednost treba dati onima koji govore o nepravilnoj uporabi kolica, o kvarovima i neodržavanju kolica. No, kako je općepoznato da se trgovci koriste raznim trikovima i smicalicama kako bi potakli kupce da kupuju više tijekom što duljeg razdoblja nije nemoguće da se koriste i trikovima s kolicima. Zbog te slutnje potrebno je reći da je tvrdnja o tome da trgovci namjerno kvare kotačiće kolica ne potpuno netočna, ali ipak većinski netočna.
Krajnje napomene:
(1) Wikipedia (2025) Shopping Cart, URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Shopping_cart (Pristupljeno: 08/04/2025).
(2) Kaldinov, I. (2025) „Kako supermarketi namjerno usporavaju kupce: Tajna “neispravnih” kotača na kolicima“ Fenix Magazin, Neovisni hrvatsko – njemački medij (objavljeno: 07/04/2025),
Unabhängiges kroatisch – deutsches Online Portal https://fenix-magazin.de/kako-supermarketi-namjerno-usporavaju-kupce-tajna-neispravnih-kotaca-na-kolicima/, taj tekst prenijela je i Slobodna Dalmacija (Pristupljeno: 08/04/2025).
(3) Wiak, K. (2025) „Iza kolica: otkrivene psihološke smicalice supermarketa“, URL: https://www.msn.com/en-ie/money/technology/behind-the-trolleys-supermarkets-psychological-ploys-revealed/ar-AA1xfiBs (Pristupljeno: 08/04/2025).
(4) Rothenberg, E. (2024) „Zašto su kolica za kupovinu uvijek potrgana?“, CNN, URL: https://edition.cnn.com/2024/02/17/business/shopping-carts-wonky-wheel-explained/index.html#:~:text=The%20notoriously%20combative%20wheels%20are,subject%20to%2C%20explained%20Alex%20Poulos (Pristupljeno: 08/04/2025).
(5) SOS Retail Sales (2025) URL: https://sosretailsales.com.au/why-are-shopping-trolleys-difficult-to-manoeuvre.php (Pristupljeno: 08/04/2025).
(6) NN „Common Shopping Cart Maintenance Problems“ URL: https://shopfittingmanufacturer.com/shopping-cart-maintenance-problems/ (Pristupljeno: 08/04/2025).
*Projekt se financira kroz bespovratna sredstva iz sredstava Mehanizma za oporavak i otpornost, dodijeljena od strane Agencije za elektroničke medije. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.